Je hoeft niet elke dag met je gezicht op Facebook. Er zijn meerdere wegen naar Rome

Publicatiedatum: 14 december 2017

Wellicht heb je dit weleens gehoord van een goeroe of businesscoach:

"Je moet online echt heel zichtbaar worden, want je potentiële klant moet je leren kennen. Dat is dé manier in deze online tijd om je ideale klant te bereiken. Want; je moet immers eerst verbinding maken met je ideale klant voordat hij of zij klant bij jou zal worden. Dus werk vooral aan je 'know-like-trust' factor!"

Juist ja. En jij denkt dat ik daar zin in heb? Ik ben toch geen ondernemer geworden om een slaaf van social media te worden?

Veel mensen zijn social media moe. Er komen steeds meer berichten over de keerzijde van social media. De generatie onder mij (geboren in de jaren '90) weet inmiddels niet meer hoe het was zonder social media en alle excentrieke bevestiging die wordt ontvangen door alle likes en hartjes.
Een groot gedeelte van deze generatie deelt alleen nog maar wat ze denken dat de ander wil zien. 
"Ze bekijkt de wereld door de ogen van een ander" (quote van Typhoon uit het nummer 'Sta me toe')
Niet gek dat veel (met name jongeren) kampen met burn-out klachten. Want wie ben je dan eigenlijk en waar sta voor je als je alleen maar vanuit de ogen van een ander denkt? 

Massaal verslaafd zijn we. Precies wat Facebook (inmiddels ook eigenaar van Instagram en Whatsapp) graag wil

Chamath Palihapitiya, oud topman van Facebook, riep deze week op dat we massaal zouden moeten stoppen met social media. Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden, want de beste man heeft er eerst zijn zakken flink mee gevuld.....Volgens meneer Palihapitiya worden we geprogammeerd (duh) en werken de tech bedrijving in Silicon Valley er dagelijks aan om ons zo verslaafd mogelijk te maken. De updates en meldingen op onze smartphones schijnen net zo verslavend te werken op ons brein als drugs. Ah vandaar dat we elkaar niet meer aankijken in de trein. Junkies dat we zijn.

Hee maar Fiona, terug naar je punt. Hoe bereik jij je klant dan?

Zelf kies ik er voor om alleen wat te delen op social media als ik daar zin in heb. Ik maak dus geen gebruik van een content planner. Ik hang m'n geluksgevoel er niet aan af of ik veel likes krijg op een bericht of niet. Ik deel wat ik wil delen. Soms weken niets. Soms elke dag iets. Ik maak gebruik van verschillende manieren om mijn klant te bereiken. En dat is niet alleen online. Ik heb een aantal fantastische salesjongens voor mij werken die heel goed mijn klant kunnen bellen. Gewoon. Old school. En dat mijn potentiële klant dan vervolgens kijkt hoe ik mij online presenteer, ja, dat is logisch. Daarom vind ik dus dat een goede website wel erg belangrijk.

Dus nee, de moraal van mijn verhaal is dus niet dat je zou moeten stoppen met social media. 

Social media hoort bij deze tijd. Het biedt ook veel business kansen, onder anderen met social advertising. Maar maak jouw eigen.wijze keuzes, ook op het gebied van social media. Kijk online niet te veel (het liefst helemaal niet) naar anderen. Ga je eigen weg. Maak je eigen.wijze keuzes. Dat is leiderschap vanuit eigen.wijsheid.

Want echt lieve ondernemer. Je hoeft niet elke dag met je gezicht op Facebook of Linkedin om klanten te krijgen. Er zijn meerdere wegen naar Rome.