Wel of niet naar Tony Robbins? Ligt aan je kernwaarden

Publicatiedatum: 14 mei 2018

"Fiona, wat vind jij van Anthony Robbins?
Ik zie om me heen heel veel mensen die dit weekend naar Londen zijn om het seminar van Anthony Robbins te bezoeken. Waarom wordt hij zo vereerd? En moet ik er iets mee?”

Deze vragen stelde een van mijn klanten mij vorige week.
Interessante vragen. Mocht je niet weten wie Anthony Robbins is; Anthony (of Tony in spreektaal) is werelds bekendste succescoach. Voor meer informatie over hem, verwijs ik je graag naar Google. ;-)

Dit waren mijn antwoorden aan haar.
“Je hoeft er helemaal niets mee. Maar het mag wel. Alles begint bij jou. Wat wil jij? Wat vind je belangrijk? Wat zijn je kernwaarden? En denk je dat hij past bij jouw kernwaarden?

Zoals mijn moeder vroeger al zei; als iedereen in de sloot springt, doe jij dat toch ook niet?
Dus er iets mee moeten omdat je om je heen ziet dat ‘iedereen’ er iets mee doet, is de slechtste motivatie om iets te doen. Mijn advies aan haar; ga terug naar je kernwaarden en boor je eigen.wijsheid aan.

Wat ik daarmee bedoel? 
Eigen.wijsheid =  keuzes maken die voortkomen vanuit jezelf. Verwar eigen.wijsheid dus vooral niet met koppigheid of starheid. Dat is het tegenovergestelde ervan. Eigen.wijsheid = leven vanuit een interne aandrijving in plaats van een externe oriëntatie. Je bekent kleur, je wordt interessanter en echter. Je waait simpelweg niet met alle winden mee. Als je dat gaat doen, ga je ook steeds meer eigen.wijze keuzes maken.

Dan haar vraag: “Waarom wordt hij zo vereerd?” 
Dat vond ik eigenlijk nog de meest interessante vraag. Ik antwoordde haar: ”Veel mensen worstelen met hun zelfbeeld en eigenwaarde. Vandaag de dag is de mens steeds meer verantwoordelijk voor zijn of haar eigen geluk. Op scholen is minder aandacht voor zingeving en steeds meer voor prestatie.
Het leven is voor veel mensen een competitie. En dan zeg ik nog maar even niets op de invloed van de (social) media op ons zelfbeeld en het vergif van de vergelijking.

Het gevaar van deze onrust, is dat we dan mensen op een voetstuk gaan zetten. 
En degene op dat voetstuk, die gaat jou precies vertellen hoe je moet leven of welke keuzes je zou moeten maken. Wel zo makkelijk toch? Dan hoeven we zelf niet meer na te denken. Auw. Pijnlijk vind ik. Dat is precies het tegenovergestelde van eigen.wijsheid. Je zoekt de antwoorden dan namelijk buiten jezelf.  

"Als je dus naar Robbins gaat ter inspiratie omdat hij past bij jou; yes doen. Als je klakkeloos alles over neemt van Robbins en hem op op een voetstuk zet; Pas op. Laat de alarmbellen af gaan."
Want dan is er iets aan de hand. Iets met je eigenwaarde. Je maakt jezelf kleiner dan de ander. Robbins stinkt namelijk ook als hij op de wc zit. ;-) Niet doorvertellen hoor.

Dus kies vooral "selluf" wat er wel en wat er niet bij je past. Ja leuk hoor, Fiona. Maar hoe dan? Simpel: ga eerst je kernwaarden helemaal uitwerken.

Dan weet je precies welke keuzes je moet maken. Omdat je weet wat er wel en niet bij jou past. En dan maakt het niets meer uit welke keuze iemand anders maakt.

Oke, hierbij een praktisch voorbeeld voor jou zodat je er mee aan de slag kunt.
De stappen die je gaat zetten:

  1. Schrijf een kernwaarde op.
  2. Schrijf op welke betekenis je die kernwaarde geeft.
  3. Schrijf op welke inspiratie hierbij past.
  4. Schrijf op hoe de kernwaarde jouw gedrag in de praktijk vertaalt.

Hierbij een voorbeeld van een kernwaarde van mezelf:

  • Kernwaarde: Echtheid.
  • Vertaling kernwaarde: Wees altijd jezelf & echt. Spreek eerlijk uit wat je vindt, zonder bot te worden.
  • Inspiratie die jouw kernwaarden voedt: Een concert bezoeken van zangeres Anouk. Hoewel ze qua botheid wellicht niet helemaal overeen komt. ;-)
  • Gedrag in de praktijk: Je spreekt altijd alles uit wat je denkt en voelt, op een bedachtzame en onderbouwde manier. Dit doe je altijd, onafhankelijk van de populariteit van de boodschap.

Doe dit met vier kernwaarden, hang dit ergens op een plek in je kantoor en ga er dagelijks naar terug.
Je zal merken dat je veel gemakkelijker keuzes gaat maken. Je weet precies wat er wel maar ook wat er niet bij jou past. Je gaat keuzes maken die voor 100% uit jou komen. Je bedrijf wordt 100% JIJ.
Je zet niemand op een voetstuk, maar laat je wel inspireren en informeren. En je kiest zelf wat je daar wel of niet mee doet. Dat geeft rust en focus. De basis voor alles. Zo simpel kan het zijn. :-)